Mavic 2018 UST wielen introductie

Voor 2018 heeft Mavic een groot gedeelte van het gamma vernieuwd en voorzien van een upgrade!

Er is de laatste jaren veel te doen omtrent tubeless rijden op de racefiets, en terecht! Net als op de mountainbike doet ook bij de racefiets het tubeless monteren van banden zijn intrede.
Dit systeem wordt al enkele jaren gevoerd door verschillende merken, met verschillend succes. Nu Mavic er echter op grote schaal mee van start gaat, zal het waarschijnlijk een grotere vlucht gaan nemen!

Even herhalen, wat is dat ook alweer, tubeless rijden, en vooral, waaróm zou je het willen?

Van oudsher zijn er twee verschillende mogelijkheden geweest om een band op een racevelg te monteren; in de vorm van tubes en in de vorm van een draadband.
De tubes/tubulars zijn de klassieke manier van monteren, en dit is tot op heden favoriet in het peloton. Het levert de lichtst mogelijke combinatie van velg en band op, het rolt comfortabel en er is weinig kans op stootlek.
Je hebt hiervoor wel een specifieke tubevelg nodig, zonder opstaande velgranden, het goed monteren van een tube is een kunst op zich, en als je onderweg lekt rijdt, is het repareren niet heel eenvoudig. Je dient dan een busje reparatie latex bij te hebben, of een reservetube. Of een telefoon om het thuisfront te kunnen bereiken!

De draadband of clincher is de methode die de meeste wielrenners kennen; het bekende buitenband/binnenband systeem. Je monteert een buitenband met een losse binnenband op een velg met opstaande randen, waar je de hieldraad van de buitenband in haakt. Deze methode is eenvoudig te repareren onderweg, en de keuze in dit type wielen en banden is enorm.
Dit syteem kent echter twee nadelen;
1) de wrijving tussen buitenband en binnenband levert weerstand op
2) de banden dienen op relatief hoge druk gereden te worden, teneinde de binnenband niet lek te laten drukken tussen de buitenband en de velgrand bij een klap op een obstakel.

En precies deze twee problemen worden opgelost bij de tubeless methode! De buitenband wordt bij dit systeem iets steviger geconstrueerd, waardoor de band zelf bijna luchtdicht is. Monteer je deze banden op een speciale luchtdichte velg, en wordt er voor de laatste afdichting nog wat vloeibare latex toegevoegd, dan zijn er een aantal voordelen;

  • het resultaat vaak lichter dan een buitenband/binnenband combinatie,
  • het geheel rolt lichter doordat er géén wrijving tussen buitenband en binnenband is,
  • er kan met een wat lagere bandendruk gereden worden (+/- 0,5 à 1 bar) zonder risico op stootlek (dit is comfortabeler en verschillende merken claimen dat het een lagere rolweerstand oplevert),
  • de vloeibare latex zorgt ervoor dat kleine lekjes in het loopvlak direct gedicht worden, zonder dat je het merkt.

Mavic 2018 UST Line Up

Om deze voordelen te halen zijn er dus drie onderdelen noodzakelijk; een tubeless velg, een tubeless band, en vloeibare latex.
Mavic ontwikkelt al hun UST wielen als een Wheel-Tire-System; een combinatie van velg met een bijbehorende band en de benodigde latex. Deze combinatie is veilig, snel en eenvoudig in gebruik. De UST standaard zorgt voor een perfecte, ISO en ETRTO goedgekeurde passing; altijd eenvoudig te monteren en veilig in gebruik.

De velgen zijn allemaal direct tubeless te gebruiken, dus er hoeft geen tubeless velglint meer gemonteerd te worden. Simpelweg het ventiel correct monteren, en de velg is klaar voor gebruik.
De buitenbanden zijn een fractie dikker dan niet-tubeless exemplaren; het extra rubber zorgt voor een vrijwel luchtdichte band en een slijtvast geheel.
De vloeibare latex welke wordt meegeleverd is geschikt om kleine gaatjes in de band te plakken terwijl je gewoon doorfietst; de latex wordt door de druk in de band door het gaatje geperst en vormt een propje in het gat. Is het gaatje niet al te groot, dan merk je dit proces niet eens, en je kunt gewoon doorrijden. Mocht het gat niet gedicht worden door de latex, dan kun je altijd nog een binnenband monteren als noodoplossing om thuis te komen.

Medio september zal Mavic de nieuwe wielen line up aan ons presenteren, en we zullen het merendeel dan ook direct kunnen leveren. Sommige UST wielsets zijn nu reeds leverbaar, zoals de Ksyrium Elite UST en de Ksyrium Pro UST.

 

Zodra de rest van het gamma beschikbaar is, zal dit in de webshop beschikbaar komen, dus hou onze website in de gaten! Tot die tijd kunnen er wat minder Mavic wielen op de site staan, dit wordt aangevuld zodra ze beschikbaar zijn!